Iklan

Bayi Kelihatan Seperti Dua Wajah



Bayi Cina, Zhao Huikang dilahirkan dengan kecacatan pelik pada muka yang membuatkan ia kelihatan seperti dia memakai topeng.

Dia menderita akibat makrostomia,penyakit  mulut yang luar biasa.

Zhao dilahirkan kepada sebuah keluarga miskin di kawasan luar bandar wilayah Hunan.Ahli keluarga  menyuruh ibunya (Yi Zilian ) untuk meninggalkannya, tetapi ibunya enggan melakukan demikian.

"Satu-satunya perkara yang saya boleh lakukan adalah untuk memberi lebih kasih sayang dan penjagaan yang lebih dan cuba yang terbaik untuk membuat dia hidup kehidupan yang normal," katanya.

Kecacatan Zhao kelihatan begitu teruk dan para doktor enggan untuk ibunya melihat dia selepas ia dilahirkan, mengikut laporan.

Sebuah hospital Shanghai telah memutuskan untuk menyediakan pembedahan percuma kepada budak itu untuk membetulkan kecacatan tetapi Dr Ren Tianping berkata dia mungkin perlu banyak prosedur dari masa ke masa kerana dia membesar.

"Sejak dia tidak boleh mengunyah, budak itu juga mengalami kekurangan zat makanan," Dr Tianping berkata. "Pembedahan kami akan memastikan dia boleh makan."

Prosedur yang akan dilakukan  membaiki tulang muka, otot dan tisu permukaan tetapi doktor masih tidak pasti sama ada pembedahan akan berjaya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...